Kateřina Petrusová - Nebezpečná láska


Přiznám se vám rovnou. Žeru mafii a cokoliv mafiánského. Díky americkým filmům mám sice o tomhle světě zkreslenou představu, ale to mi nikdy nebránilo ve snění o krásných mužích, rychlých autech a hrozných zločinech. Miluju Kmotra, miluju hru Mafie. Dejte mi cokoliv, kde je o mafii zmínka, a mně se to určitě zalíbí. Proto jsem už dlouho toužila přečíst si tuhle knihu. S touhou ale přišly i jisté obavy. 


Ruku na srdce. Kolik českých autorů je skutečně dobrých? Většina z nich mě nikdy nepřinutila po jejich knize sáhnout, a když už jsem to udělala, byla jsem často zklamaná. Proto jsem se trochu bála, jak se česká autorka popasuje s mafiánským prostředím. A povedlo se jí to opravdu dobře. Tak dobře, že jsem až žasla. 

Celý příběh je zasažen do New Yorku do jedné italské rodiny. Hlavní hrdinka Paige Adamsová se živí jako pečovatelka. Je ale chodící příručka na největší chyby v téhle branži. Pokaždé jí totiž její pacient přiroste k srdci. Po úmrtí své posledního klienta, se rozhodne, že už nechce pracovat se starými lidmi, nechce zkrátka přicházet o další milované. A tak se dostane k rodině Bavettových. Má se starat o jejich syna Michaela. Úkol na první pohled jednoduchý, ale Michael není žádným malým synkem. Je to dospělý muž s rozumem tříletého dítěte. Před nedávnem se totiž účastnil nehody, která z něho udělala malé dítě. Je jisté, že se vrátí zpět, ale nikdo neví kdy. Může to být za týden, rok, deset let... A tak se Paige pouští do práce, a znovu udělá stejnou chybu jako tolikrát předtím. Mikeeho si zamiluje. Na jednu stranu mu přeje návrat do normálního života, na druhou ale chce navždy zůstat s tím roztomilým chlapcem, který nosí pyžámko se Spidermanem a chce mít doma surikatu. S rostoucí náklonností, ale také rostou její obavy k rodině Bavettových. Opravdu by mohli patřit k mafii? A byla Mikeeho nehoda opravdu pouze nehodou? 

Celý příběh je nesmírně čtivý a pro mě se stal velkým překvapením. Dokázal mě rozesmát, dokázal mě okouzlit svým jazykem. Už po několika stránkách jde poznat, že autorem příběhu je Češka. V knize tak naleznete krásné poetické pojmenování, které bychom překladem nikdy nezískali. Tak třeba oslovení Stránečka. Nejen tahle drobnost ukazuje, jak je čeština krásným a bohatým jazykem. A na rozdíl od angličtiny mají autoři k dispozici množství zdrobnělin a krásných pojmenování, stačí se s nimi naučit pracovat. A to Katka umí. 

Co se týče postav, tak ty má Katka opravdu propracované. 

Paige je taková dokonalá hrdinka, přitom ale nic není přehnané. Je to milá, vtipná a hlavně trpělivá holka, která se pro svou práci narodila. Není divu, že jí mají její pacienti rádi. No a Mikee, to je zlatíčko. I když se jedná o dospělého člověka, autorka dokázala jeho chování popsat natolik přesně, že máte pocit, že opravdu čtete o malém chlapci. A když tyhle dvě postavy dáte dohromady, vznikne vám skvělé duo, které vás bude bavit celou knihu. 

Nebezpečná láska je perfektní oddechová četba. A i když je konec trochu idylický, je to něco, co tam patří a rozhodně to čtenáře nijak neruší. Teď už nezbývá nic jiného, než pochválit Čechy, že se jim zase něco moc povedlo. 

Žádné komentáře:

Okomentovat