Philippa Gregory - Bílá královna


Dějepis byl vždy můj oblíbený předmět, není proto divu, že si vždy ráda přečtu historický román. Spisovatelka Philippa Gregory si mě získala už před několika lety, kdy jsem četla její knihu, Králova přízeň, asi třikrát za sebou. Po tom, co jsem v létě objevila nový seriál BBC s názvem Bílá královna, okamžitě mě zaujal a já se dala do sledování. A jak je něco natočeného podle knížky, nemůže mi ten příběh uniknout! 


Alžběta Greyová je mladá vdova, patřící k Lancasterům, která se rozhodně nechce smířit s tím, že její synové mají přijít o dědictví. Proto se vydá za novým yorským králem Eduardem IV. A jak to tak bývá, okamžitě si padnou do oka. A krále v tu chvíli rozhodně nezajímá, že by se měl oženit s francouzskou princeznou, aby zajistil zemi stabilnější postavení. Díky tajnému sňatku s Alžbětou si pohněvá spoustu přátel, a brzy mu je jasné, že válka bratranců ještě rozhodně není u konce 

Kniha je vypravována z pohledu mladé Alžběty. Během celé knihy můžeme pozorovat její vztah s anglickým králem a jejich dětmi. Ale hlavně se všemi jejími nepřáteli. A že jich tedy bylo. Málokomu se totiž líbilo, že její rozvětvená rodina získává v zemi čím dál větší moc. I když je Alžběta pouhá šlechtična z 15. století, není kniha pouze o nudném vyšívání a výchově dětí. Je nutné se zmínit, že Alžběta byla pořádná intrikánka a rozhodně si nenechala nic líbit. 

To, že je celý příběh vyprávěn z pohledu ženy má určitě jednu nevýhodu. A tou je občasná stagnace děje. Někdy se zkrátka v knize neděje nic akčního a čtenář se proto může začít nudit. Naštěstí to ale není zas tak hrozné. 

Problémem historických knih je, že nejsou určeny pro každého. Člověk, který o té době nemá ani páru, si čtení vůbec neužije. A myslím si, že by měl problém i se sledováním seriálu. V příběhu je spousta postav, není proto od věci, si nejprve onu dobu lehce prostudovat a pak se teprve pustit do čtení. 

I když kniha měla nějaké ty chybičky, musím říct, že se mi líbila a čtení jsem si užila. Díky celému příběhu jsem zase o něco chytřejší, což by měl být prvotní záměr historických knih. Jelikož je Válka růží období, o kterém se ve škole skoro nemluví, jsem ráda, že jsem si vědomosti doplnila touto cestou. 

Jak už jsem zmínila, kniha rozhodně není pro každého. Pokud ale máte rádi historické příběhy, neváhejte a po knize sáhněte. Nakonec, právě v této válce se inspiroval samotný George R. R. Martin.

Žádné komentáře:

Okomentovat