Suzanne Collinsová - Hunger Games: Síla vzdoru


Země je zmítána válkou. Dvanáctý kraj přestal existovat a hrstka přeživších nalezla útočiště v sousedním Třináctém kraji, který, proti tvrzení Kapitolu, nikdy nezanikl. Válka může mít jen jediného vítěze. Bude to oficiální vláda Kapitolu nebo ta samozvaná z řad rebelů? 

Povstání potřebuje tvář 
A Katniss zase laskavost. Je proto nabíledni, že provede výměnný obchod. Za život Peety a dalších dvou účastníků Čtvrtoher vězněných v Kapitolu se stane Reprodrozdem. Oficiální tváří povstání, která má sjednotit všechny kraje a přesvědčit je o tom, že bouřit se, je jediné správné řešení. Katniss spíš z donucení než z vlastního přesvědčení vystupuje pro kamery a nechává se natáčet do oficiálních propagačních spotů, které se díky technickým schopnostem jednoho z rebelů vysílají v Kapitolu. Rebelové tím vysílají jasnou zprávu - nejsou tak slabí a bezbranní, jak se na první pohled jeví, a nehodlají to vzdát. 

Všichni se mění 
Snad v důsledku prožitých útrap je Katniss v bídném psychickém stavu. Její schopnost radovat se ze života a především z maličkostí, které nabízí každý den, jako by se vytratily. Najednou si neumí poradit s tím, co se děje okolo ní. Stává se figurkou ve hře mocných. Když byla vybrána do Hladových her, neměla na výběr a musela hrát podle pravidel někoho jiného. Zdálo by se tudíž, že teď se všechno změní. Opak je však pravdou. Třináctý kraj a jeho velitelé totiž touží po jediném - po moci. A Katniss znovu nemá právo být sama sebou. Snad ne vědomě, ale přesto se stává pěšákem na obrovské šachovnici zuřícího povstání. 

Když nevíte komu věřit 
Váš život se snadno může proměnit v peklo, když si nejste jistí, kdo je upřímný a kdo si s vámi jenom hraje. V konečném důsledku se i váš nejzarytější nepřítel může proměnit v pravdomluvného a vlastní přítel vám vrazí kudlu do zad. Nikdo neví, co přinese zítřejší den. Všichni se snaží přežít, ale ve své snaze mnohdy zachází až bezohledně daleko. Spojenec nebo nepřítel? Kdo to rozliší. A kdo má vůbec právo soudit. Válka patří vítězům. Pro poražené nezbývá místo. 

Jak to celé skončí? 
Někdo bude vítěz a někdo poražený, nutno však podotknout, že ne všichni budou s výsledkem spokojení. Mě osobně závěr celé trilogie poněkud zklamal. Snad jsem čekala víc, snad něco trochu jiného. Celý děj knihy mi přišel poněkud zvláštní. Místy lehce absurdní, často zbytečně zdlouhavý. Nevím, co jsem čekala, po předchozích dvou dílech odehrávajících se v Aréně rozhodně něco jiného. Víc akce, nebo trochu víc odvahy? 

Celá série mi tak trochu připomínala Orwellův román 1984. Především tím, že celý Panem je ovládán privilegovanou vrstvou obyvatel a většina patří k těm méně šťastným. Většina nemá právo ani šanci na štěstí, na život beze strachu. Závěrečné povstání pak ve mně, ani sama nevím proč, vyvolávalo vzpomínky na počítačovou hru Half Life 2. Kombinace obojího dohromady pak byla v mých představách celkem zajímavá. :) 

Hunger Games se staly fenoménem, ne však pro mě. Netvrdím, že by se mi nelíbily, nebudu však tvrdit ani to, že mě naprosto ohromily. Drží se ve vyšším průměru, ale zároveň se řadí ke knihám, které mi stačí přečíst jednou. A pokud se k nim přeci jen někdy vrátím, v brzké době to nebude.

Žádné komentáře:

Okomentovat