Humbook 2019

Humbook je událost, na kterou se všichni milovníci YA literatury těší prakticky celý rok. Je pro ně totiž důkazem, že v tom ani náhodou nejsou sami a že podobných bláznů do knížek pro mládež jsou celé mraky. A že spousty z nich vůbec nemusí být cílovka. To mám ostatně otestováno sama na sobě, protože do kategorie teenager se neřadím už pěkně dlouho. Jaký tedy letošní Humbook byl? 

Vzhledem k tomu, že jsem Pražák a navrch bydlím prakticky na metru linky C, jsem to s brzkým vstáváním nemusela nijak zvlášť přehánět. Z domu jsem se sice vypravila s mírným zpožděním oproti plánu, nicméně na místě činu u Kongresového centra jsem byla v perfektním čase krátce po půl desáté. Zrovna se začalo pouštět dovnitř, takže jsem se zařadila na konec rychle postupující fronty a za pár minut byla vevnitř. Neustálé čekání na něco je ostatně na podobných akcích asi normální a nic moc s tím nenaděláte.

Měla jsem v programu vyhlédnutých pár konkrétních besed plus jsem samozřejmě chtěla otestovat i veškerý doprovodný program a nasbírat razítka do festivalové hry. To byla ve výsledku docela zábava, protože člověk měl aspoň šanci vyzkoušet svoje schopnosti v řadě různých odvětví. Nabízely se rozličné workshopy, třeba vybarvování záložek nebo výroba knihomolských náramků, mohli jste si dopřát taky lekce krasopsaní či letteringu. Všechny fanoušky Hry o trůny jistě potěšila možnost zastřílet si z kuše na všemi nenáviděného Joffreyho Baratheona, milovníci čaje pro změnu s kouřícím hrnkem vymýšleli detektivní příběh. A nabízelo se toho mnohem, mnohem víc. Třeba společenské hry od Mindoku, stěna s lepíky, kam jste mohli zaznamenat svou osudovou knihu, nebo hlasování o nejlepšího knižního hrdinu.

Protože festival bez možnosti nákupu by nebyl ono, pochopitelně nechyběl stánek s knihami a dalšími knižními blbůstkami. Pár kousků od letošních zahraničních hostů dokonce bylo podepsaných, takže jste mohli ulovit podpis autora i bez přístupu na autogramiádu. Ostatně, pokud jste mezi besedami trochu zevlovali po Kongresáku, měli jste slušnou šanci, že na některého z autorů narazíte a podpis z něj vymámíte. Jak Jay Kristoff, tak Mary E. Pearson byli velmi sdílní a ochotně se fotili, podepisovali i povídali. :)

Program byl jako obvykle bohatý a probíhal souběžně v několika sálech, takže vybrat si mohl skutečně každý. Občas to sice bylo trochu náročné rozhodování, protože bych nejradši byla na několika místech zároveň, ale vždycky jsem se nakonec dokázala nějak rozhodnout a myslím, že jsem volila dobře. Ráno jsem zahájila na besedě o tvůrčím psaní, jíž se účastnily všechny tři dosavadní vítězky Hvězdy inkoustu a povyprávěly o svých literárních začátcích i psacích zkušenostech. Pak jsem ještě chvilku zůstala na Lloyd Talk s Mary E. Pearson, takže jsem spojila příjemné s užitečným a pocvičila se v angličtině. Odpolední blog besed jsem zahájila na té obou zahraničních hostů, pak jsem se přesunula na povídání s redaktory CooBoo a rovnou zůstala i na povídání o vzniku knižních obálek. No a posledním bodem mého denního programu byla Humbook Battle. Sice jsem nepatřila do žádného soutěžního týmu, ovšem stejně jsem si ji za žádnou cenu nehodlala nechat ujít. :)

Letošní Humbook byl rozhodně vyčerpávající, ale stál za to. Pulsoval naprosto neskutečnou energií danou především koncentrací mladých lidí. A těch úžasných cosplayů, na které jsem narazila. Uvidím, jestli se mi povede do příštího ročníku taky nějaký vymyslet. :) Každopádně tyhle akce jsou hlavně o lidech a je vidět, že organizátoři to dělají srdcem. A když se sejde tolik nadšenců do jednoho žánru, je jasné, že bude pořád o čem mluvit, báječně se pobavíte, seznámíte se s novými lidmi a užijete si to.

Mám knižní akce ráda, protože mě nabíjí pozitivní energií. Upřímně asi dávám přednost spíš Světu knihy, ale to je tím, že nejsem úzce vyprofilovaný čtenář a mám radši pestrou směsici žánrů. YA mi je pořád blízké, ale není to můj výhradní žánr. To ale neznamená, že bych si Humbook užila míň.

A pokud vás zajímají moje nákupy, moc jich nebylo. Vzala jsem si jenom jednu knihu, konkrétně Rituál, který si chci přečíst už od chvíle, kdy jsem viděla film Legenda o drakovi. V tomhle případě bohužel nešlo sáhnout po originále, protože je v ruštině, což je jazyk, který neovládám. Ale teď, když jsem se dočkala překladu, se do knížky pustím velmi brzo. No a abych si dopřála i nějaký ten doplňkový merch, pořídila jsem si svíčku Ještě jednu kapitolu.

Pokusila jsem se zachytit festival aspoň v pár záběrech, takže můžete mrknout na video a budu se těšit na Humbooku zase příští rok. :)


1 komentář: