Když zaútočí splín aneb Jak si v zimě zlepšit náladu


Co si budeme nalhávat, většina z nás preferuje před mrazivým počasím a zamračeným nebem sluneční paprsky. I zima je snesitelnější, když se na nás usmívá jasně modrá obloha, přestože to mnohdy znamená teploty hluboko pod nulou. Dokonce existují vědecké výzkumy, které dávají do souvislosti pocity úzkosti a deprese s nedostatkem slunečního svitu. A vzhledem k tomu, že k místům s největším množstvím sebevražd patří země rozkládající se v blízkosti polárního kruhu, zřejmě na tom něco bude. Po pravdě? Kdybych měla žít půl roku v neustálém šeru a šedavu, asi mi z toho přeskočí.


Protože zima bude dlouhá a večery se pořád ještě zkracují, rozhodla jsem se tentokrát sepsat pár tipů na to, jak tohle únavné tmavé období co nejlépe přežít a ideálně si ho i trochu zpříjemnit. Nemůžu zaručit, že vám budou fungovat, nicméně mně obvykle zabírají, tak je taky vyzkoušejte. ;)

Horké nápoje
Není nad to uvařit si hrnek něčeho teplého a voňavého. Zvlášť když člověk přijde vymrzlý z venku. Podle výzkumu horké nápoje vzbuzují v člověku pocit bezpečí, což je asi spíš podprahové a souvisí to s tím, že k ohřátí vody či čehokoliv jiného, potřebujete určité množství času. Dneska je to sice díky rychlovarným konvicím výrazně míň než v dobách bez elektřiny, ale pořád je příprava něčeho horkého pracnější, než napustit si do skleničky vodu z kohoutku. Tím pádem pro nás horké nápoje symbolizují, že nás nic neohrožuje, a přirozeně nás uklidňují. Nezáleží přitom, jestli si dopřejete kávu, čaj nebo třeba horkou čokoládu. Jenom pozor, pokud si připadáte ve stresu nebo máte úzkostné pocity, vyhněte se kofeinu. Ten vás totiž zbytečně nabuzuje a úzkost ještě umocňuje, takže jestli nedáte dopustit na kávu, zkuste její bezkofeinovou verzi. ;)

Svíčky
Podobně jako teplé nápoje i hořící svíčky navozují pocit bezpečí. Oheň totiž historicky, pokud se tedy zrovna nerozpoutal požár, znamenal ochranu před divokými zvířaty, zahříval a sloužil pro přípravu jídla. A přestože jsme se civilizačně výrazně posunuli, něco z pravěkých lidí v nás pořád zůstává. Plameny a plamínky nás tím pádem stále uklidňují. Je proto příjemné uvelebit se do křesla, zapálit nějakou aromatickou svíčku a při jejím světle relaxovat. Pokud máte krb, klidně v něm nechte rozhořet polínka a naslouchejte praskotu dřeva. A pokud krbem nedisponujete, ale praskání ohně si přesto chcete dopřát, pořiďte si svíčku s dřevěným knotem, která tento zvuk dokonale imituje. Vybírat můžete z řady vůní, určitě narazíte na nějakou, co vám bude sympatická.

Pohyb
Přestože v zimě se nám ze všeho nejvíc chce zavrtat pod peřinu a nevystrčit nos, nikdy není na škodu se trochu protáhnout. Pokud sport bytostně nesnášíte, zkuste alespoň procházku na čerstvém vzduchu, na níž si pročistíte hlavu. Sport je skvělý v tom, že ve vašem těle uvolňuje endorfiny, takže pociťujete radost, a je to výborná forma relaxace. Nemluvě o tom, že můžete mít dobrý pocit i z toho, že děláte něco pro sebe a svoje tělo. Já osobně žádný zvláštní sportovec nejsem, nicméně chodím pravidelně na jógu. Ta je úžasná mimo jiné v tom, že existuje spousta jejích druhů, takže si můžete najít ten, který vám sedne nejlíp. Pokud si chcete dát do těla, zvolte něco dynamičtějšího, pokud se spíš chcete uvolnit a napojit sami na sebe, zajděte na jin jógu. A pokud se vám nechce do žádného studia či na organizovanou lekci, klidně si zacvičte doma. Na YouTube jsou desítky různých návodů a na jógu vám navíc stačí klidně jen ručník rozložený na podlaze, žádné sofistikované vybavení není potřeba.

Pečení
Tohle je spíš můj osobní tip, protože ráda trávím čas v kuchyni a pečení mě baví. V každém ročním období se dá připravovat trochu jiný dezert, většinou v závislosti na sezónním ovoci, ovšem předvánoční čas je ideální pro přípravu cukroví. A já osobně zbožňuju ten pocit, když mi kuchyň provoní čerstvé upečené perníčky nebo vanilkové rohlíčky. Navíc na hnětení těsta, válení, vykrajování a tvarování je něco zvláštně uklidňujícího. Je to způsob, jak zaměstnat ruce, aby si hlava odpočinula. Na proces pečení se totiž sice musíte soustředit, ale zároveň nemusíte vymýšlet nic ultra složitého, prostě jenom mechanicky následujete instrukce, což je nesmírně osvobozující a dopřeje vám to přesně ten typ relaxace, který všichni intelektuálně pracující občas potřebují.

Knížky, divadlo, filmy, seriály...
Když je venku ošklivo a naše nálada se pohybuje na bodu mrazu, je víc než jindy důležité najít si čas na své koníčky a třeba i na nějakou velmi nenáročnou relaxaci. Čtení a chození do divadla se věnuju celoročně ve velkém, tudíž ani advent u mě není výjimkou. Jenom obvykle trochu měním žánry. Zjistila jsem, že když je venku ošklivo a pošmourno, nejvíc mi vyhovují oddechovější romantické věci, které mi vykouzlí úsměv na tváři. Už teď na mě na poličce čeká několik vánočně laděných románů a já se na ně moc těším. Zároveň si ráda zajdu do divadla na něco mile úsměvného nebo do kina na nějakou komedii. Tohle období je navíc ideální i pro sledování nenáročných filmů z produkce Netflixu. Co si budeme nalhávat, jejich vánoční komedie nejsou žádná kinematografická veledíla, ale jako oddechovky k navození atmosféry poslouží dokonale. A přestože mám ráda dobré filmy, nerozumím jim až natolik, abych pohrdala absolutním brakem. Paradoxně mám s tímhle mnohem větší problém na divadle, ale to je dáno prostě mým divadelním vzděláním.

A jak zvládáte pošmourný zimní čas vy? Máte nějaké osvědčené tipy, které vám vždycky fungují na zahnání chmur?

2 komentáře:

  1. Tak já mám tedy deprese z dlouhých letních dnů :D

    Tohle počasí je pro mě balzám na nervy. Už proto, že piji čaje, zapaluji svíčky, venku mrzně nebo prší :D Paráda :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to já zase miluju dlouhé letní večery, kdy je světlo pomalu do deseti, člověk může zůstat venku, popíjet aperol a nic ho nenutí být vevnitř. Jakože zima má něco do sebe, ale já prostě nesnáším tmu.

      Vymazat