Holly Blacková - Podlý král


Jude dosáhla toho, o čem celou dobu snila. Už není jen bezvýznamnou lidskou nickou ve vílím světě. Teď je senešalkou Nejvyššího krále a de facto panovnicí celého Elfhame. Cardan se jí totiž zavázal přísahou, která z něj udělala její poslušnou loutku. Jude se snaží sama sebe přesvědčit, že má situaci pod kontrolou. Jak dlouho však bude trvat, než jí všechno začne prokluzovat mezi prsty?

Jude se povedl mistrovský kousek, když přelstila svého nevlastního otce a celé jeho okolí a dosadila na trůn Cardana. Ten není ze situace nijak zvlášť nadšený, protože králem nikdy být nechtěl. Baví ho trávit život bez starostí a v nekončících radovánkách. A vlastně na tom nemusí moc měnit, protože tím, kdo tahá za provázky, je Jude. Dívka však začne velmi záhy zjišťovat, že hrát si s Nejvyšším králem se jí může nepěkně vymstít. A že možná vůbec není tak imunní vůči jeho kouzlu, jak se snaží sama sobě nalhávat.

Země víl se ocitá v ohrožení, protože frakce peroucí se o trůn rozhodně nezmizely. Jen možná na chvíli utlumily svou činnost a vyčkávají, kdy budou moci znovu udeřit s novou silou. Jude se musí rozhodnout, komu bude věřit, a především si dávat pořádný pozor. Ještě nikdy totiž nebruslila na tak tenkém ledě jako právě teď.

Zatímco první díl trilogie byl spíše rozjezdem, který čtenáře uváděl do celého kouzelného světa Elfhame, v druhém už propukají rozjeté intriky naplno. Postavy si jdou navzájem po krku, neváhají se zrazovat a v každém okamžiku se snaží především získat pro sebe co největší výhody. Každý jednotlivý člen dvora Nejvyššího krále je protřelým intrikánem, jemuž jde zejména o vlastní prospěch. A to včetně Cardana, který je možná Jude zavázán přísahou, ale přesto to působí, že je neustále krok před ní. A že možná vůbec není tím budižkničemu, které v něm ostatní chtějí vidět.

Příběh je vyprávěn ich formou z pohledu Jude, která se neustále snaží hrát si na hrdinku, ale pouze tím skrývá svoji vlastní nejistotu. Nejde ani tak o jakékoliv její bojové schopnosti a dovednosti, nýbrž o skutečnost, že je na poli politických her nováčkem, který se snaží nedat najevo žádnou slabost. Dobře si totiž uvědomuje, že její postavení není ani náhodou tak pevné, jak by se mohlo zdát. Ani nemluvě o tom, že má Jude sklony věnovat svou důvěru špatným lidem, kdežto o těch, kdo by si ji skutečně zasloužili, bez ustání pochybuje. Nechává se zaslepovat touhou po moci a vlastní sebestředností, pro niž přehlíží to, na čem ve skutečnosti záleží. Popravdě mám pocit, že snad v každé YA fantasy, kterou jsem v poslední době četla, je naprosto nesnesitelná hlavní hrdinka, která by si v lepším případě zasloužila profackovat.

Román je napsán čtivě, rychle plyne a obsahuje celou řadu poměrně nečekaných zvratů. Autorka si se čtenářem hraje a pokaždé, když mu dá pocit, že ví, co se děje, překvapí ho nějakým novým a nečekaným vývojem událostí. Po celou dobu četby se tak jenom utvrzujete v tom, že není radno komukoliv věřit nebo kohokoliv podceňovat. Většina hrdinů není takových, jak se na první pohled jeví.

Zatímco s Krutým princem jsem docela bojovala, Podlý král si mě získal. Své v tom nepochybně hraje postava Cardana, jejíž vývoj je naprosto perfektně prokreslený, a já jsem už teď velmi zvědavá, jaké trumfy vytáhne z rukávu v závěrečném pokračování. Myslím si, že trilogie má velmi slušný potenciál ještě hodně překvapit. Byť o závěru mám určitou představu. Tak schválně, jestli ji autorka nakonec naplní.

2 komentáře:

  1. Jelikož se jedná o mně neznámou sérii, nejspíš si ji jen tak nepřečtu, protože pořád mám tolik rozečtených sérií, že se mi nechce neustále začínat nové. :) Nicméně pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Naprosto tě chápu. Já jsem teď rozečtené série naštěstí docela zkrouhla, ale pokud se nepletu, tak jich pořád mám 13. Snad s tím něco udělám. :)

      Vymazat