Karel Kovy Kovář - iPohádka


Jak by asi vypadal pohádkový svět, kdyby měli jeho obyvatelé připojení k internetu? Změnila by je technologie nějak a případně jakým způsobem? Zhruba z této premisy vychází Karel Kovář ve své nové knize. A obrázek, který před čtenáři vykresluje, je poměrně pesimistický. Tím spíš, že je tak trochu alegorií na naši společnost. A to ne úplně pozitivní.

iPohádka, jak je dáno už názvem, se drží v žánru pohádky, kde všechno dobře dopadne a zlo je nakonec potrestáno. Aby ovšem mohlo k nějakému happy endu dojít, musí se napřed všechno pořádně zamotat. Takže do království nečekaně přiletí drak. A protože tito ještěři jsou známí tím, že požírají princezny, vypadá to, že dědička trůnu, princezna Amálka, je v pořádném nebezpečí. Do toho zničehonic zmizí její rodiče a společností se začíná šířit panika. Najde se někdo, kdo pomůže a odvrátí zkázu, do níž se celá pohádková říše řítí?

Kovář v podstatě ukazuje zrození tyrana a diktatury, čímž kniha nabývá edukativní rozměr. Na jejích stránkách je ukázána moc médií a způsob, jakým pracují, podobně je tady vykresleno i využití sociálních sítí a především se zde pracuje s prototypem charismatického vůdce, který dokáže díky vlastní protřelosti a ochotě přikrášlovat si situací, jak se mu hodí, zmanipulovat dav. Vedle varování před totalitarismem zaznívají i poučení o vzájemném respektu a toleranci, otevřené mysli atd. Všechno je to jedno velké klišé, s ohledem na cílovou skupinu však možná není na škodu si všechny tyhle dnes často vyprázdněné pojmy připomenout.

V knize je řada popkulturních odkazů, které není nijak těžké rozklíčovat. Ať už jde o názvy mobilních aplikací, novinové plátky nebo třeba celebrity. Řada narážek je sarkasticky výsměšných, ovšem k celkovému pojetí příběhu sedí. Kovář píše čtivě a dokáže přijít s nejedním trefným přirovnáním. Místy sice jeho jazyk působí lehce kostrbatě, což se projevuje zejména v prvních několika kapitolách, styl se však s postupujícím příběhem zlepšuje.

Co rozhodně nesmím opomenout zmínit, je grafický stránka knihy, která je naprosto skvostná. Příběh je doplněn ilustracemi Julie Čermákové, které jsou poměrně jednoduché, často monochromatické, ale skvěle pasují k celkové atmosféře a nepřebíjí text. Hodně se mi zamlouvá ilustrátorčin vtípek s dráčkem umístěným v pravém spodním rohu pravé stránky. Jestli se vám kniha dostane do rukou, schválně se na tohle místo zaměřte. ;)

iPohádka není žádným veledílem a má svoje rezervy ať už jde o příběh nebo jeho zpracování. Je to však příjemně napsaná oddechovka, která poměrně útočnou, ale pořád ještě spíše nenásilnou formou komentuje a kritizuje dnešní společnost. Kovyho rukopis je nezaměnitelný, takže v knize najdete přesně ten druh humoru i nadsázku, kterou používá ve svých videích a pro kterou ho máme tak rádi. iPohádka má asi primárně zabavit, ovšem pokud ve vás zároveň podnítí úvahy o stavu naší společnosti, pak bezpochyby splnila svůj účel.

3 komentáře:

  1. Já jsem byla z knihy velmi zklamaná...Nebudu lhát, že nejsem příznivec dnešních youtuberů a vlogerů a nevím, co všeho ještě :)

    Ale dala jsem knize šanci. Já stále patřím k populaci čtenářů a učitelů, jež úplně nesouhlasí s moderními pohádkami, které obsahují tablety, mobily atd, protože mám pocit, že toho mají kolem sebe více než dost a pohádka má být úplně o něčem jiném, ale chápu, že se na to čtenáři chytají :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to nebrala úplně jako pohádku, s tou to moc společného nemá. Ale s ohledem na cílovku mi to nepřišlo až tak strašné. Jasně, kdyby to nebyl Kovy, tak to nikdy nevyjde, protože žádný literární skvost to fakt není. Na druhou stranu mám Kovyho ráda, takže už jen proto jsem si knížku přečetla s chutí.

      Vymazat
  2. Knížku jsem zatím nečetla, ale mám to v plánu, jsem na ni zvědavá :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat