Humbook 2021

Zatímco Svět knihy je cílen na širokou veřejnost a spíše starší čtenáře, ti mladší mají příležitost užít si povídání o literatuře podle svého gusta na Humbooku, svátku young adult literatury. Letos se konal už šestý ročník a stejně jako v předchozích letech to bylo skvělé. Skoro bych si troufla tvrdit, že to byl zatím nejlepší Humbook ze všech, i když v tom může hrát roli i fakt, že jsme se rok museli bez akcí podobného druhu obejít.

Stejně jako před dvěma lety se i letošní Humbook konal v Kongresovém centru, které nabízí sympaticky velký prostor, ve kterém se nemusíte přehnaně mačkat, a i když fronty jsou vždycky a všude, každý má dostatek osobního prostoru. S ohledem na stále ještě aktuální covidovou situaci bylo potřeba mít celý den nasazený respirátor a před vstupem se kontrolovala bezinfekčnost, nicméně to je v podstatě malá cena za to, že jsme se mohli osobně sejít na velmi příjemné knihomolské akci.

Vzhledem k tomu, že to mám na metro C kousek, nemusela jsem z domu spěchat ani vyrážet v nějakou vyloženě nekřesťanskou hodinu a stejně jsem se v klidu zvládla dopravit na místo, abych stihla všechny besedy, které mě zaujaly. Jako už tradičně se besedy konaly ve dvou sálech a nabízely pestrou směsici témat. Zájemci si mohli poslechnout povídání o LGBTQ+ literatuře; mužských autorech a knižních influencerech, kterých je na trhu, zdá se, pořád relativně málo; způsobech, jak vydat knížku a dostat ji ke čtenářům; postavení a oblibě klasické literatury mezi mladšími čtenáři nebo o tom, jak vlastně vznikají cosplaye a kolik to stojí práce. Co se týče cosplayů, probíhala celý den také soutěž, jejíž vítěz byl na konci dne vyhlášen.

Hlavním zahraničním hostem byla letos Lin Rina, autorka oblíbených Kronik prachu, které na podzim vyšla v překladu nová knížka. Beseda probíhala v němčině a bylo pochopitelně tlumočená, nicméně vcelku mě potěšilo, že ač jsem němčiny absolvovala všeho všudy jeden semestr na vysoké škole, byla jsem místy docela schopná pochytit, o čem je řeč, i bez překladu. :) Jinak ale mohli návštěvníci nažhavit mozkové buňky i na speciálním kvízu připraveném k třicátým narozeninám nakladatelství Fragment (to nakladatelství je jen o rok starší než já, jen tak mimochodem, to člověka trochu děsí), kde zazněly jenom otázky vztahující se výhradně k fragmentím kouskům. Fanoušci podcastů dostali šanci poslechnout si holky z Opravdových zločinů i jinak než prostřednictvím spotify či jiné podcastové platformy a spousta autorů byla k dispozici na autogramiádách, takže člověk si mohl nechat podepsat čerstvě ukořistěné kousky. Nechyběl ani dobře vybavený stánek, u nějž byla ráno nehorázná fronta, ale jak den plynul, situace se celkem uklidnila a knížky nebo nějaké další knihomolské drobnosti se daly pořídit i bez únavně dlouhého čekání.

Letošní program mně osobně hodně sedl, takže jsem neměla problém vybrat si v něm ty besedy, které jsem chtěla slyšet. Začala jsem u způsobů, jak dostat svou knihu na pulty knihkupectví, chvilku potrápila svůj mozek na kvízu, vyslechla si povídání o klasice a současném postoji čtenářů k ní, zúčastnila se besedy s Lin Rinou a na závěr se ještě zaposlouchala do zákulisí Opravdových zločinů. A pokud by vás zajímalo, jaké knižní kousky jsem si z Humbooku odnesla, pak závěrečný díl Zjizveného krále s názvem Vláda vlků, novinku s tematikou slovanské mytologie Dcera zimy, kterou jsem četla už před časem na posudek a dost se mi líbila, a novinku od Theo Addaira Supertajný seznam věcí, kterou už mám přečtenou a recenzi pro vás chystám v nejbližších dnech.

Letošní Humbook se prostě po všech stránkách vydařil, viditelně si ho užívali jak organizátoři, tak účastníci, a myslím, že nás všechny bez výjimky těší, že se zase můžeme setkávat osobně a užívat si to. Tak doufejme, že nás čeká spousta dalších skvělých knižních setkání a já se budu těšit na Humbooku zase za rok. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat